Volvo-nyelven AWD-nek (All Wheel Drive) nevezik az összkerékhajtást, ami a márka arculatának egyik fontos eleme: más márkákhoz képest sok Volvót adnak el összkerékhajtással.
Elméletben az összkerékhajtásnak számos előnye van: jobb útfogást biztosít nedves vagy havas, esetleg poros úton, illetve kigyorsításkor. Jelentős emelkedőn vagy enyhe terepen javítja a továbbjutás esélyeit. Ugyanakkor hátrányai is vannak: csökkenti a csomagtartó hasznos térfogatát, érezhetően növeli az autó önsúlyát, még kikapcsolt állapotban is mechanikai veszteségeket okoz, állandó karbantartást igényel, az esetlegesen elromló mechanika javítási költsége pedig horrorisztikus lehet.
Az S60/V60 több motorját is párosították a Haldex-kuplungos összkerékhajtással. A Haldex eredetileg svéd cég volt, és egy újfajta, változó rásegítésű összkerékhajtás a találmánya. Akkor és annyi nyomatékot enged a hátsó tengelyre, amikor és amennyire szükség van.
Érdekes módon a Volvo nem ír elő kötelező karbantartást a szerkezetre, miközben a VW-konszern autóiban 60 ezrenként kell cserélni a hidraulika folyadékot. Őszintén szólva ez is egy új autókra méretezett periódus, a valóságban 20-40 ezrenként cserés a folyadék és a folyadék szűrője is, függően a terhelés mértékétől. Egy Haldex-karbantartás ára erősen hatszámjegyű lehet, és még csak nem is a márkaszervizben.
A használt AWD esetén ki vagyunk annak szolgáltatva, hogy az előző tulajt figyelmeztették-e a szervizben a karbantartás fontosságára.
Ellentétben más hibákkal, az AWD-rendszer kiesése nem teszi használhatatlanná az autót, a szöghajtómű halála esetén is mozgóképes marad (természetesen csak állandó fronthajtással), de előbb-utóbb csak-csak foglalkozni kell a problémával.
A lényeg: aki a maximális biztonságra (esetleg a maximális erőátvitelre) törekszik, az bevállalhatja az AWD autókat, de tartalékoljon egy erősen hatszámjegyű összeget a hibajavításra, ha pont nála omlik össze a technika.
Átlagos felhasználásra ellenben nem érdemes AWD-s használt Volvót venni. A karbantartás, pláne egy esetleges meghibásodás javításának összege nem feltétlenül áll arányban azzal a plusszal, amit egy AWD-rendszer a hétköznapi autózás során nyújtani tud.
Részletek a Haldex-rendszer működéséről, nyűgjeiről ebben a Totalcar cikkben.
Ha elolvastad ezt a fejezetet és hasznosnak találtad, dobj egy lájkot. Ha tévedést találsz, valamit kiegészítenél, vagy egyéb módon segítenél a blog tökéletesítésében, írj kommentet. Köszönjük.