Volvo V40/S60/V60 (2010-2019)

Vásárlási tanácsadó

Hasznos és haszontalan extrák

2023. április 03. 11:49 - Kulani

panel.jpgMivel itt most használt autókról beszélünk, az extrák megválogatásába nincs beleszólásunk, ki vagyunk szolgáltatva az autót először megrendelő tulaj ízlésének. A használt autók kiválasztásánál az elsődleges szempont az autó állapota legyen. De ha két hasonló autót találunk, bizonyos extrák megléte/hiánya is szempont lehet.

Gyári navigáció: Sajnos a navigáció nem túl korszerű, a cím bevitele, a POI-k megkeresése nehézkes, a térkép frissítése (a külön beszerezhető lemezekkel, illetve a külső wifire nehézkesen csatlakozó térképközponttal) drága és/vagy körülményes. A kijelző felbontása ma már mosolyogtatóan szegényes.

A gyári rendszer előnye ugyanakkor az esztétikus beépítés, és hogy az autó jeladóiból nyert adatok alapján a helymeghatározás pontossága kritikus helyzetben magasabb (pl. alagútban, szűk utcákban, vagy egyszerűen magas házak között, ahol nem vagy nem jól látszanak a műholdak).

Ha van a kinézett autóban navi, akkor örüljünk. Ha nincs, ne legyen hiányérzetünk. A Waze megeszi reggelire.

Létezik egyébként aftermarket opció a rendszer Android Car Play integrációjára, Waze-zel, Spotify-jal, mellső és hátsó kamerákkal, sőt, kiegészítő billentyűzettel.

Napfénytető: a napfénytető kell. Oké, a forró nyári napokon védekezésképpen tényleg be kell húzni a sötétítő blendét, de nyári estéken, tavaszi napokon a nyitott/kibillentett tetős suhanás egy álom. Télen pedig a plusz fénytől lesz jobb hangulata az embernek. Idősebb autóknál érdemes nyomáspróbázni, mert szélsőséges esetben (mondjuk szakszerűtlen javítás vagy elmaradt karbantartás esetén) beázhat.

A V40 esetében a legtöbb panorámatető nem nyitható, azaz a szellő nem fog az utastérbe lebbenni, csak az extra fénynek örülhetünk. (A V40-esek között is van, igaz ritkán, nyitható napfénytető, ami azonban a nem-nyitható panorámatető területének csak töredéke.)

Xenon fényszóró: a Volvo fényszóróinak sima halogénnel is kontúros, pontos fénye van, de xenonnal azért egy nagyságrenddel még jobb a helyzet. Fontos a xenonnal széria nagynyomású fényszórómosó berendezés (bár egy kicsit pocsékolja a szélvédőmosó-folyadékot), illetve a kanyarkövető üzemmód - a vetítőlencse tengelye a kormánnyal együtt képes elmozdulni.

Sőt, a 2017-es modellévtől a V40-esek ledes fényszórót is kaptak, ami a Thor-kalapács integrált menetfényről ismerhető fel. Látványos elem, de a fényerejüktől nem mindenki ájul el. 

Emelt szintű hifi: Jelen sorok írója a Volvókon kívül egy komoly otthoni audio rendszer (és egy méretesebb lemezgyűjtemény) büszke birtokosa, mostani autójában egy gyári Harman/Kardon rendszer zenél.hk-hifi.jpg

A 2018-as modellévtől elérhető Harman/Kardon hifirendszerben ötcsatornás, csatornánként 130 wattos (khm, milyen mérési eljárás szerint?) D-osztályú erősítő lapul a jobb első ülés alatt, a műszerfal közepén pedig H/K emblémás hangszóró. Ez utóbbi szerepe a hangtér egységesítése, a hangszínpad megemelése - működésének paraméterei állíthatóak. Bár külön mélynyomó nincs a rendszerben (ellentétben az újabb Volvók H/K hangrendszereivel), az első ajtók hangszórói alapból képesek lehetnek mélyre menni és a basszus tartományt kontrolláltan megjeleníteni (relatíve nagy membrán felület, papír membrán, hosszú löketű hangszórók).  

A Sound menüből mindenféle térhatásokat is elő lehet állítani, alighanem találnánk egy DSP (Digital Sound Processor) chipet is abban az erősítőben.

Saját tapasztalat: a komplett rendszer pop/rock zenén autóhifis szempontok szerint is meglepően kompetens, bár az ajtópanelek hajlamosak berezegni nagyobb hangerőn és/vagy nagyobb basszusra. Akusztikus hangszereken, jazz és klasszikus zenén azért már nem remekel - végső soron egyszerűcske elemekből épül fel a rendszer. A zenerajongók elvihetik az autót egy hifi műhelybe: az ajtók rezgéscsillapításával, a hangsugárzó-rendszerek keresztváltóinak tuningjával csodát lehet tenni.

Jó hír: igazából az alap hifi is egészen kitűnő. Telt, meleg a hangzása, egyáltalán nem fárasztó hallgatni. Az alap hifihez is jár egy nyolc sávos (!) equalizer, ami ráadásul egész precízen működik.

Ülésfűtés, kormánykerék-fűtés: a fűtés-hűtés-szellőzés eleve az S60/V60 erőssége. (A V40-ben kicsit gyengébben muzsikál.) Ehhez már csak a kiváló gyári ülésfűtés kell télen, hogy teljes legyen a komfort. Bőr ülésekhez egyszerűen kötelező. Ha van kép a középkonzolról, könnyű megállapítani, van-e az autóban ilyen felszereltség: a hőmérséklet tekerentyűk alsó felének közepén van az ülésfűtés embléma.

volvo_s60_seat_heaters_1600-thumb-717x477-103993.jpg

A kormánykerék-fűtés kapcsolója a középkonzol aljában van. Igazából tök fölöslegesnek tűnik, de a mostani autómban a hideg téli reggeleken imádtam, már nem rendelnék nélküle autót.

Kétzónás automata légkondi: az autók 90-95 százalékában benne van, nem is kéne említeni külön. Azonban semmilyen felszereltségnek nem volt része alapból, simán vannak akár V40 Summum-ok is manuális klímával. Az pedig nem jó. Illetve egészen jól működik, és nem is nagyon tud meghibásodni, de kicsit rangon aluli. Télen például csak úgy hatékony, ha teljesen fullra feltekerjük a hőmérsékletet, és erősre kapcsoljuk a ventillátort.

Az automata klíma lényegesen finomabb, a két oldalt például külön tudjuk szabályozni – de csak külön. Közösítő kapcsoló nincs. Kicsit gyakran kapcsolja be a klímakompresszort is télen, de ezt fogjuk fel a klímarendszer karbantartásának. (A klímarendszer kenési pontjait a gáz áramlása látja el kenőanyaggal.) Ha nyomunk egy AUTO üzemmódot, nem nagyon kell figyelnünk, mikor mi történik, a gyári rendszer tényleg a kívánt értéken tartja a hőmérsékletet.

Tempomat: autópályára kell. A kezelőszervek a kormánykeréken, a használat intuitív, kifejezetten egyszerű. Piros pont, hogy a kormányon a kezelőszervek finom háttérvilágítással rendelkeznek. 

Vezetéstámogató rendszerek: nem működnek tökéletesen, eléggé feleslegesek, de legalább kikapcsolhatók :)

A távolságtartó tempomat az egyetlen, ami jól működik. Persze csak autópályán tudjuk kihasználni.  Ha utolérünk egy kamiont, tényleg szépen veszi vissza a sebességet, de ha probléma van, felismeri, és képes aktívan fékezni is. Ha sávot váltunk és eltűnik előlünk a lassú jármű, szépen visszaállítja a sebességet.

Viszonylag rendben van a fényszóró automatikája is: amikor szemből forgalmat érzékel, leveszi a távfényt. Éjszakai autópályán egy kicsit túl érzékeny: én magam később kapcsoltam volna le a távfényt, mint ő. Ő inkább a szembejövők érdekeit nézi, nem a saját gazdájáét, de ez van.

A sávtartó automatika akkor működik, ha jól láthatóak a terelővonalak, záróvonalak. Azaz a magyar utakon szinte soha. Németországban, Belgiumban jobb volt a helyzet, de tökéletesnek azt sem nevezném.

A holttér-figyelő (BLIS) még éretlen, gyakorlatilag folyton pánikol. Valójában elveszi a figyelmet más inputoktól. Ha három sávos úton araszolsz a dugóban a középső sávban, ahol jobbra és balra is autók mozognak veled párhuzamosan, teljesen megzavarodik. (Felmerült a BLIS kérdése a volvós csoportokban is, és a tagok többsége szereti és használja a funkciót. Lehet, hogy az én autómban volt valami rosszul konfigurálva.)

A fáradtság-figyelő a sávtartó adatait használja: ha túl sokszor lépünk át sávot index nélkül, hajlamos szigorú osztályfőnökké válni és pihenni küldeni. Ebben az is benne van, amikor nem tudja megfelelően értelmezni a „sáv” fogalmát itt Kelet-Közép Európában, ahol nem festik újra állandóan a vonalakat. A fáradtság-figyelő csak jelez, de nem avatkozik bele a vezetésbe, tehát nem veszi el a teljesítményt vagy ilyenek.

Külön kamerája van a koccanás megelőzőnek (City Safety). Ez sem csinál túl sok hasznosat, ellenben minden parkolói sorompót vészfékezéssel vesz észre. Lásd ferihegyi reptéri parkoló, IKEA külső raktár parkolója (pedig az is svéd, ugye). Egyes modellekben van szélvédőre kivetítés is, két piros, és köztük egy sárga szegmenssel. Ez a teljes értelmetlenség: egy 2016-os V40-esben gyakorlatilag mindig túl későn jelzett, már régen fékeztem magamtól is, amikor villogott, hogy lécci fékezzek.

Parkoló asszisztens: az S60/V60-asokban elérhető. Olyan „tolatóradar,” ami előre is lát. Érzékelői a mellső lökhárító középső és szélső légbeömlőin találhatóak. Szűk helyre parkoláskor amennyire áldás, annyira átok is lehet: gyakorlatilag egyfolytában visít vagy az első, vagy a hátsó radar. Eléggé érzékenyre vették, amikor már folyamatosan sípol, akkor is van még egy bő arasznyi távolság manővereznünk – városi parkolásnál ez aranyat ér.

Automata parkoló rendszer: az S60/V60-ban nem, de a V40-esben volt automata parkoló rendszer is. Nagymamáknak sokat segíthet, de csak ha tudják elég finoman, centiről centire kontrollálni az autó mozgását a gáz, a fék és a kuplung pedál kezelésével.

Ha elolvastad ezt a fejezetet és hasznosnak találtad, dobj egy lájkot. Ha tévedést találsz, valamit kiegészítenél, vagy egyéb módon segítenél a blog tökéletesítésében, írj kommentet. Köszönjük.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://v40s60v60.blog.hu/api/trackback/id/tr8918092740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása